Mag ik mij even voorstellen?

Mijn naam is Ton van Vlerken, net als mijn amfibie-auto houd ik ervan buiten de gebaande paden te gaan en voel ik me thuis in verschillende omgevingen. Ik ben jarig op 16 februari, wat me een Waterman maakt, een leuke bijkomstigheid voor een bestuurder van een amfibie-auto.

In Wageningen ben ik afgestudeerd als bioloog/planoloog maar na enige tijd als zoogdieronderzoeker gewerkt te hebben merkte ik dat het werken met mensen me meer plezier geeft. Al geruime tijd werk ik als docent Professional Skills en mentor aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Het begeleiden van jonge mensen tot volwassen beroepskrachten is een levendige en dankbare taak.

 

overal het water in- en uit door 4x4De amfibie-auto is voor mij het uitkomen van een jongensdroom. Het spreekwoord ‘het hebben van de zaak is het einde van het vermaak’ gaat hierbij gelukkig niet op; overal waar ik vaar of rijd met de Corazon zie ik lachende en zwaaiende mensen. Om dat plezier en die verwondering te delen heet ik u van harte welkom aan boord.


De Vlerk Amphitours vaart met een Dutton Commander S2 die in 2003 is gebouwd. De basis wordt gevormd door een Suzuki Samurai, een serieuze terreinwagen met vierwielaandrijving en lage gearing. In vergelijking met de Amphicar is de vierwielaandrijving een groot voordeel omdat we hierdoor op veel meer plaatsen dan alleen een boothelling ook weer uit het water kunnen kom
en.

Het water in rijden lukt met iedere auto…

Een aftakas drijft de schroef aan, op het water kan de auto ook zittend op het achterdek bestuurd worden met een verlengd stuur en een aparte gashendel. De voorwielen werken in het water als roer, de besturing werkt daardoor in beide gevallen hetzelfde. Uit ingeprente gewoonte op de rem trappen om te voorkomen dat de auto afdrijft heeft in de “bootmodus” geen enkel effect.

Omdat de Dutton behalve auto ook een boot is heeft hij alle voorzieningen die een veilig gebruik op land en water mogelijk maken; hierbij valt te denken aan stuurboord en bakboordverlichting, de nodige meerlijnen, zwemvesten voor alle opvarenden en drievoudige bilgepompen. In plaats van de handrem kunnen we het anker uitgooien. Een schip moet natuurlijk ook een naam hebben, “Corazon” past prima het bij het zonnige karakter van deze hartendief.

Meer weten over het amfibievoertuig??

Geschiedenis en weetjes
TOP